Pages

Monday 1 July 2013

Mukaddimah Dan Isu Mesir

السـلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى ءاله وصحبه ومن واله الى يوم الدين

Mutaakhir pandangan dan pendapat seharusnya di salurkan kepada masyarakat untuk melaklsanakan  dakwah dan menyampaikan perjuangan Islam. Semua pihak yang terlibat dengan usaha ini terpaksa mencari jalan melalui perinsip daawah fardiyyah, iaitu menyampaikan dakwah atas kapasiti peribadi, dan juga dakwah secara jama'iyyah iaitu berdakwah secara amal jama'i.

Memandangkan kepada pentingnya ICT sebagai media dakwah penulis berusaha untuk menyumbang buah fikiran dan memanfaatkan media ini untuk menyampaikan dakwah dan dalam masa yang sama untuk mendapat pandangan agar usaha dakwah bersama dapat di laksanakan dengan berkesan.

Justeru dengan pelbagai kesulitan dalam menguruskan blog ini penulis berusaha untuk aktif bersama dengan anggota masyarakat siber yang lain memajukan usaha dakwah semampunya Insya Allah.

Penulis memohon maaf sekiranya pandangan yang akan di kemukakan nanti menyentuh aspek-aspek peribadi tertentu kerana bukanlah niat penulis untuk berbuat demikian. Hasrat penulis ialah untuk membicarakan kepentingan umum khususnya dalam lapangan dakwah dan gerakan Islam. Semoga usaha kecil ini di berikan hidayah dan taufik oleh Allah S.W.T.

Isu di Mesir adalah yang paling hangat buat masa ini. Pandangan umum pemerhati politik mungkin menganggapkan bahawa pertembungan Timur-Barat seperti yang telah di ulas oleh Samuel P. Huntington selaras dengan perkembangan yang sedang berlaku itu. Kalaulah itu kenyataannya, adakah dunia Islam menguruskan pertembungan antara peradaban seperti yang telah di kemukakan oleh penulis "The Clash of Civilization and The Remaking of Wold Order" itu.

Sekiranya Obama, Presiden Amerika Syarikat menegaskan dia mempertahankan kerajaan yang di pilih oleh rakyat di Mesir melalui proses demokrasi, apakah presiden Amerika itu dengan kenyataannya menjadi penyelamat kepada kemenangan Islam di Mesir, yang latarnya di dasarkan kepada gerakan Ikhwan Muslimin?  Mungkin inilah yang akan di rasai oleh dunia, terutamanya orang Islam yang sangat bergantung kepada faktor-faktor kemenangan melalui gerakan politik dan dialog peradaban.

Kalau kita meninjau bagaimana penempatan negara haram Israel, ia adalah hasil daripada perancangan teliti melalui perjanjian Balfour (1917) yang di pimpin oleh England sehingga tertubuhnya negara haram Israel (1948). Ia adalah manifestasi kepada sebuah konspirasi untuk menyelesaikan masalah dunia berlatarkan pendapat golongan kristian yang mesti memindahkan Yahudi dan Zionis ini di Palestin dan dalam masa yang sama menjadi penampang kepada dunia Kristian melalui persekongkolan dengan Zionis untuk menentang ummat Islam dan terus menjajah dunia Islam agar kepentingan barat di pertahankan selamanya.

Ikhwan adalah kuasa rakyat dan kuasa Islam yang belum dapat menegakkan sistem politik dan sistem-sistem Islam yang lain di Mesir. Tetapi ianya di lihat kuasa yang mendasari rakyat Mesir. Kesediaan jihad di pihak Ikhwanul Muslimin dan kesediaan syahid mereka adalah suatu hakikat yang sedang berlaku.

Sudah tentu Amerika Syarikat menyedari hakikat ini. Apakah pendirian semasa mereka berdepan dengan rakyat yang sedia syahid dengan meyokong pengganas rakyat Mesir, kuncu-kuncu Mubarak dan mereka yang sebelumnya pernah menjadikan Mesir sebagai medan penyembelihan pimpinan Ikhwan, ataupun pendirian mereka adalah untuk menyelaraskan kepentingan Barat dengan kebangkitan Islam di Timur Tengah samada menguntungkan Yahudi ataupun tidak?

Pengurusan Dakwah dan Gerakan Islam seharusnya memintas segala konspirasi terhadap ummat. Malaysia adalah sebuah daerah pergerakan Islam di bawah pimpinan Parti Islam Semalaysia (PAS). Semua dimensi untuk menjaga nama baik kepimpinan dan jemaah ini sangat mustahak untuk membolehkan Parti Islam memimpin ummah dan untuk melaksanakan dakwah dan gerakan dalam merealisasikan matlamat pencipta syara' dan matlamat syara' iaitu sendiri. Wallahu A'lam.

1 comment:

  1. Tahniah Ustaz. Semoga dapt menyumbang dgn pandangan yg bernas dan mendepani masyarakat. Mabruq.

    ReplyDelete