Pages

Wednesday 13 November 2013

PPSMI TIDAK PERLU DITERUSKAN


Kedudukan Bahasa Melayu mesti diperkukuhkan, oleh kerana Sepatutnya semua pihak menyedari kedudukan Bahasa Melayu telah dijamin didalam peruntukan Perlembagaan serta Dasar Pendidikan Nasional. Sewajarnya perjuangan memartabatkan Bahasa Melayu diimbau semula bagi mengingatkan kita akan jerih perih pejuangan nasionalis tulen. 

     Oleh itu, pendirian Tun Dr Mahathir berhubung kedudukan dasar Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) seumpama mengenepikan semangat yang terkandung jelas dalam Perlembagaan. Dengan merosotnya prestasi matematik dan sains terutamanya di kalangan pelajar luar bandar tambah memburukkan keadaan.

        Makanya saya mendesak agar kerajaan umno-bn tidak perlu mematuhi desakan Tun Dr Mahathir serta mematuhi intipati Dasar Pendidikan Nasional serta memartabatkan semula Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. Saya juga menggesa agar sains dan matematik yang telah diajar dalam MELAYU di sekolah terus diperkasakan. Perlaksanaan PPSMI sekian lama menjerut wang rakyat dengan menyebabkan pembaziran berjumlah lebih RM 4.5 billion.

     Desakan ini dibuat tanpa menidakkan keperluan memperkukuh penggunaan Bahasa Inggeris dan kepentingannya, terutama di peringkat menengah atas serta pengajian tinggi. Namun PAS menolak sebarang usaha untuk memastikan kelulusan Bahasa Inggeris diwajibkan di peringkat SPM. Perhatian mestilah ditumpukan kepada usaha untuk menghantar guru yang benar-benar terlatih ke kawasan luar bandar. Kandungan kurikulum juga perlu dilakar sesuai bagi menghasilkan kualiti pembelajaran dan pelajar yang terbaik.

     Oleh itu seharusnya Tun Dr Mahathir serta pihak kerajaan memikirkan dahulu kesan perlaksanaan,kekurangan dan kelemahan PPSMI sebelum mendesak agar kerajaan meneruskan dasar PPSMI.


DATO ABU BAKAR BIN CHIK
PENGERUSI LAJNAH PENDIDIKAN PAS PUSAT

13 NOVEMBER 2013

No comments:

Post a Comment