Pages

Sunday 14 July 2013

PRK KUALA BESUT - Intelektual vs Material

السـلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى ءاله وصحبه ومن واله الى يوم الدين



Kuala Besut adalah gelanggang percaturan intelektual dan material. Kemenangan BN bergantung kepada kejahilan rakyat dan ketakutan hilangnya kehidupan yang dinikmati pada hari ini walaupun  sebahagian besar rakyat sangat miskin berbanding kehidupan golongan menengah Melayu di bandar-bandar. Kuala Besut tidak dibangunkan menjadi sumber kekuatan ekonomi sekalipun kedudukannya hampir sama dengan kedudukan Tok Bali sebagai pelabuhan perikanan yang memberangsangkan.

Sebenarnya tiada usaha yang berkesan dilakukan oleh kerajaan BN untuk memajukan sumber-sumber ekonomi di Kuala Besut, apatah lagi untuk menjadikannya sebagai pusat pelancongan yang berprestij. Kehidupan rakyat masih pada takuk (tahap) lama, namun begitu mereka sentiasa berangan-angan untuk mendapatkan pembangunan yang diwar-warkan oleh UMNO/BN.

Logiknya, orang Kuala Besut yang memahami politik tidak akan menyokong BN kerana harapan pembangunan material di kawasan ini akan berhasil  dengan kejutan yang dilakukan oleh rakyat. Pilihanraya ini seharusnya menjadi medan rakyat menggunakan kebijaksanaan untuk menyokong PAS dan membuat kejutan dengan mencipta sejarah meletakkan kerusi Dewan Undangan Negeri Terengganu dalam nisbah 16:16.

Pemikiran intelek mengatakan, Kuala Besut akan memperolehi pembangunan yang banyak pada masa hadapan dalam kerangka usaha BN menunaikan janji pembangunannya kepada rakyat untuk meraih sokongan dalam PRU ke14. Sekiranya rakyat tidak memberi undi kepada PAS, maka pemimpin BN mengatakan orang Melayu tetap setia pada mereka, walaupun janji mereka pada rakyat Melayu di Kuala Besut tidak ditunaikan.


No comments:

Post a Comment